Articles de revues scientifiques

Revues arbitrées:

AXE 1 – Modélisation du comportement du consommateur

Ertz, M., Durif, F., and Arcand, M. (2018) “A conceptual perspective on collaborative consumption,” Academy of Marketing Science Review. https://doi.org/10.1007/s13162-018-0121-3.

Ertz, M., et Sarigöllü, E. (2018) “The behavior-attitude relationship and satisfaction in pro-environmental behavior,” Environment & Behaviorhttps://doi.org/10.1177/0013916518783241

Hallegatte, D., Ertz, M., et Marticotte, F. (2018) “Blending the past and the present in a retromarketing music concert offering: The impact of nostalgia proneness,” Journal of Product & Brand Management.

Hallegatte, D. (2018), « Nostalgie 2.0 », Organisations & Territoires, 26(1-2), pp. 165-184.

Ertz, M. (2017), “Consommation collaborative ou la rencontre improbable entre organisations, communautés et individus,” Organisations & Territoires, 26(1-2), 151-164.

Ertz, M., Huang, R., Jo, M.-Y., Karakas, F. et Sarigöllü, E. (2017) « From single-use to multi-use: Study of consumers’ behavior toward consumption of reusable containers, » Journal of Environmental Management, 193, pp. 334-344. http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvman.2017.01.060.

AXE 2 – Technologies et modèles d’affaires innovants

Ertz, M., et Leblanc-Proulx, S. (2019) « Review of a proposed methodology for bibliometric and visualization analyses for organizations: application to the collaboration economy » Journal of Marketing Analytics, 1-10. https://doi.org/10.1057/s41270-019-00052-9.

Ertz, M., et Sarigöllü, E. (2019) “Assessment of the potential for sustainable value chains in the collaborative economy,” Sustainability, 11(2), 1-12.

Jiao, Y., Ertz, M., Jo, M.-S., et Sarigöllü, E. (2018) « Social value, content value, and brand equity in social media brand communities: A comparison of Chinese and US consumers, » International Marketing Review, 35(1), pp. 18-41. 10.1108/IMR-07-2016-0132.

Arsenault, J., et Ertz, M. (2018), « Bitcoin et chaîne de blocs : état des lieux et implications pour la gouvernance mondiale, » Organisations & Territoires.

AXE 3 – Contribution à la qualité de vie et au bien-être social

Cova, V., Bousquet, J., Claveau, Ç., et Shabir, A.Q. (2018). The changing dichotomy between the sacred and the profane: a historical analysis of the Santiago de Compostela pilgrimage. Journal of Management, Spirituality & Religionhttps://doi.org/10.1080/14766086.2018.1501415.

Ertz, M., et Leblanc-Proulx, S. (2018) “Sustainability in the collaborative economy: A bibliometric analysis reveals emerging interest,” Journal of Cleaner Production, 196, pp. 1073-1085. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.095.


Revues non-arbitrées:

AXE 3 – Contribution à la qualité de vie et au bien-être social

Ertz, M., Rouziès, D., et Sarigöllü, E. (2017). « Comment le bien-être des salariés génère de la rentabilité, » Harvard Business Review France.


Livres:

AXE 3 – Contribution à la qualité de vie et au bien-être social

Ertz, M., Bousquet, J., et Hallegatte, D. (Dir.) (2019) Les reconfigurations de l’échange marchand: Tour d’horizon, enjeux et perspectives. Québec : Presses Universitaires du Québec.

Hallegatte (2019). Le piège de la consommation. Montréal, Liber.

 

Articles récents